ät mig, stighelmer

Jag trivs bättre på natten. Jag är hellre ute när det är mörkt än när det är ljust, och jag brukar ofta sitta uppe och data. Jag gör inget viktigt, men jag tycker bara det är skönt att sitta och dega. Sen brukar jag bitas.. så jag kanske borde testa mig för att vara en vampyr?
Såg förövrigt en intressant förklaring över vad en vampyr "är", och hur de skulle kunna förekomma IRL.

"Bakom denna myt finns det flera tänkbara förklaringar. Enligt en av dem uppkom myten i Böhmen under medeltiden, där byarna var isolerade, vilket gjorde att alla främlingar betraktades som farliga, men framför allt ledde isolationen till inavel, och deformationer. Det finns bland annat en sjukdom (porfyria) vars symptom liknar beskrivningarna av vampyrer: en oförmåga att binda hemoglobinet i blodet gör att bäraren ser blek ut; porfyrinet som lagras nära huden är ljuskänslig (vampyrernas rädsla för solljus), och vitlök innehåller enzymer som under vissa omständigheter kan döda dem. Dessutom kan porfyrinet orsaka att tandköttet dras tillbaka så att tänderna ser större ut, och blodtörsten kan komma av bristen på friskt hemoglobin."


Jag hoppas verkligen att vampyrer finns. De är så balla. Men det finns dock ingen förklaring till varför de är superstarka och supersnabba. Och supersnygga.
Nej.. nu får ni inte missuppfatta mig och tro att jag sitter och runkar till Edward Cullen. Men jag har bara ett vagt minne av att man, enligt Meyer, blev snygg när man blev biten av en vampyr..

Kommentarer
Postat av: Ylva

Porfyri är ingen kul sjukdom... gräsliga magsmärtor, led och muskelsmärtor, psykiska besvär osv...Hudåkommor också, så nån Cullen blir man inte direkt. Dessutom har du nog valt fel föräldrar för det är en genetisk sjukdom och vad jag vet finns den varken på Solders eller Wändahls-sidan.

2009-10-22 @ 18:46:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0